ارزش استفاده از کنسانتره یا غذای متعادل در خوراک دام

کنسانتره یا غذای متعادل:

برای رشد موفق دام به مواد خوراکی متعددی نیاز داریم. مشخص است که همه ی مواد خوراکی در یک نوع علوفه وجود ندارد، بنابر این برای حل این محدودیت، مقدار مشخصی از مواد خوراکی بعد از خورد کردن با هم آمیخته می شود و این ماده به دست آمده را کنسانتره یا غذای متعادل می گویند که می تواند همه ی مواد مورد نیاز دام را به مقدار لازم فراهم کند.
کنسانتره از مواد اولیه ای با کیفیت بالایی تهیه می شود و بایستی بدانیم اهمیت غذایی این مواد اولیه چقدر می باشد. پیش از این دامداران باید بدانند پروتئین، مواد قندی، چربی و … لازم دام چیست و چه کاربردی در بدن دام دارد؟

 

مواد پر انرژی درون کنسانتره یا غذای متعادل و ارزش آن در بهبودی دام

 

۱- پروتئین

این ماده در فرآوری شیر و فرم گیری ماهیچه ها نقش زیادی دارد و فقدان آن باعث ایجاد مشکل در سلامت دام، زادو ولد، نمو و غیره می شود. کنجاله سویا و تخم پنبه از جمله مواد مملوء از پروتئین هستند.

 

۲- چربی

بیشتر مواد خوراکی، حاوی میزان اندکی چربی می باشند که البته نقش مهمی در فراهم کردن انرژی بدن دام دارد. برخی ویتامین ها مانند ویتامینE , D و … از طریق چربی، جذب بدن می شود.

 

۳- هیدرات کربن

به آن مواد قندی پرتوان نیز گفته می شود که برای مهیا ساختن انرژی ای که دام برای فعالیت لازم دارد می باشد. هیدرات کربن نخستین و ضروری ترین ماده مغذی دام محسوب می شود. مثلاً دام برای فعالیت های روزمره و تولید فرآورده های لبنی و گوشت، انرژی لازم دارد. برخی مواد مانند ملاس و غلات و قند، از انرژی فراوانی برخوردار هستند.

 

۴- مواد معدنی

مواد معدنی برای تغذیه دام، استخوان بندی و تولید فراورده هایی مانند شیر، ایفای نقش می کند. از جمله عناصر ضروری که فقدان آن باعث افت رشد و زادو ولد می شود می توان کلسیم، منیزیم، آهن، منگنز، روی، ید، کلر سدیم را نام برد.

 

۵- ویتامین

دام نیاز کمتری به این دسته مواد دارند در عین حال فقدان آن می تواند باعث کور شدن، مشکل در باروری و سیستم ایمنی شود پس باید برای دام تامین شود. برخی ویتامین ها مانند A ،E،D را بایستی به کنسانتره بیفزاییم و ویتامین های دیگر توسط حیوان ایجاد می شود لذا کمتر به خوراک اضافه می شود.

 

ارتباط ارزش استفاده از کنسانتره یا غذای متعادل با تولید شیر

همانطور که می دانید تولید شیر پس از زایش زیاد می شود و پس از گذشت ۴ هفته به بیشینه خود می رسد و بعد از آن مداوم کاهش می یابد تا زمانی که متوقف شده و شرایط را برای زایش بعدی گاو فراهم می کند. مقدار شیر تولید شده در دوران ۳۰۵ روز شیردهی، با شیوه خوراک دهی ارتباط مستقیم دارد؛ به این معنا که هرچه خوراک دهی مناسب تر باشد، شیر تولیدی بیشتر شده و سرعت افت شیردهی در زمان افت کمتر می شود. بر این اساس در آغاز دوران شیردهی، استفاده از کنسانتره در خوراک دام برای شیردهی بهتر، بسیار لازم و تاثیرگذار می باشد.

 

مطلب بعدی درباره مکمل های غذایی خوراک دام می باشد. در اینجا بخوانید (۱۶ مکمل غذایی مفید برای خوراک دام و طیور).



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *