از تغذیه تا دستگاه ایمنی طیور

متخصص تغذیه طیور که مسئول جیره بندی و تعیین مقدار و نوع جیره طیور در مرغداری می باشد، با محاسبه مسائل مالی و همچنین با در نظر داشتن عملکرد نهایی طیور، جیره بندی را انجام می دهد.

گندم، ذرت، کنجاله، مواد معدنی، ویتامین ها، آنتی بیوتیک ها و… از جمله موادی هستند که به عنوان مواد اولیه طیور برای جیره طیور استفاده می شود.

در کنار این مواد گاهی مواد ناشناخته دیگری مانند مایکوتوکسین ها، مواد شیمیایی، سموم ممکن است به جیره اضافه شود که دستگاه ایمنی طیور را با مشکل روبرو کند.

با این وجود که متخصص تغذیه طیور با در نظر گرفتن ارزش غذایی مواد اولیه، محاسبات لازم را برای رسیدن به عملکرد و رشد مناسب انجام می دهد اما سموم تولید شده از مواد اولیه و مواد ناشناخته ممکن است این روند را تحت تاثیر قرار بدهند و دستگاه ایمنی را دچار اختلال کنند.

 

بررسی مواد ناشناخته و سموم

مواد ناشناخته و یا سمومی که از مواد اولیه تولید می شوند ممکن است برای طیور مفید باشند، اما نمی توان با این احتمالات پیش رفت.
برخی از این مواد در حال حاضر شناخته شده اند و تحت کنترل متخصص تغذیه می باشند اما اطلاعات کامل دقیقی از این مواد در دسترس نیست.

در نهایت متخصص تغذیه با دانشی که از احتمالات به خطر افتادن دستگاه ایمنی در دست دارد و همچنین موادی که شناخته شده است و می تواند از جیره با تکنیک های مختلف حذف کند، جیره بندی را تنظیم می کند.
جداول نیازهای طیور در طول سال های گذشته با تغییرات زیادی همراه شده است که به همین موضوع مرتبط است.

 

دستگاه ایمنی طیور

دستگاه ایمنی طیور با تغییراتی در متابولیسم، می تواند شرایط مناسبی را برای محافظت از طیور در اعضاء دستگاه ایمنی از جمله طحال، تیموس، فابرسیوس و … مهیا کند.
این تغییرات با آزاد شدن اسید آمینه و برخی مواد دیگر در خون و همچنین افزایش کاتابولیسم عضلانی انجام می شود.

نکته: طیوری که در شرایط تغذیه نامناسب بوده اند و عملکرد بدتری داشته اند نیز با این تغییرات همراه می شوند و از آن بهره می برند.

نکته: این تغییرات برای بقیه حیوانات به این شکل نیست و با تفاوت های بسیاری روبرو است. مانند موش که در صورت کمبود فلز روی دچار مشکل می شود اما این موضوع راجب پرندگان صدق نمی کند.

 

عملکرد طیور و رابطه آن با فعالیت دستگاه ایمنی طیور

اگر طیور را به صورت انتخابی و بر اساس ژنتیک و نژاد آن ها انتخاب کنیم با عملکرد متفاوتی همراه خواهیم بود.
با توجه به تحقیقات انجام شده فعالیت دستگاه ایمنی طیور نژاد گوشتی بهتر از نژاد های اصلاح شده می باشد.

همچنین رابطه ی معکوسی بین فعالیت دستگاه ایمنی طیور و عملکرد آن ها وجود دارد؛ به این معنا که اگر در جیره غذایی تغییر ایجاد کنیم و با بهبود عملکرد همراه باشیم، کاهش فعالیت دستگاه ایمنی را شاهد خواهیم بود و برعکس اگر این تغییرات عملکرد را کاهش دهد، فعالیت دستگاه ایمنی را افزایش می دهد.

نکته: این رابطه ی به دست آمده تا حد زیادی درست است اما عمومیت ندارد.برای مثال موادی مانند اسید لینولئیک هم با بهبود عملکرد و هم با افزایش دستگاه ایمنی همراه است اما موادی مانند ویتامین E و بسیاری مواد از این قبیل، طبق رابطه عمل می کند.

 

بررسی مواد موجود در جیره که فاقد ارزش غذایی هستند

گاهی به جز مواد تشکیل دهنده دان، موادی نیز در جیره غذایی وجود دارند و یا به وجود می آیند که ارزش غذایی نداشته و حتی می توانند مضر واقع شوند.

این مواد به دو دسته تقسیم می شوند:

دسته اول: با هدف مشخص به جیره افزوده می شود مانند آنتی بیوتیک ها
دسته دوم:ناخودآگاه به جیره اضافه می وشد و یا در جیره به وجود می آید مانند سموم و مواد شیمیایی

نکته: تاثیرات برخی از این مواد به صورت کامل بررسی شده و مشخص است مانند مایکوتوکسین ها.

 

خلاصه مطلب:

۱-تغذیه طیور و فعالیت دستگاه ایمنی طیور بسیار بر یکدیگر تاثیرگذارند که این تاثیر بسیار پیچیده و در حال تغییر است.
۲-تغذیه طیور باید به شکلی تهیه و تنظیم شود که ما را به بهترین عملکرد برساند و افزایش فعالیت دستگاه ایمنی را به همراه داشته باشد (بعلاوه اینکه اگر جیره را به گونه ای تنظیم کرده اید که فعالیت سیستم ایمنی افزایش یابد، این روند نباید در عملکرد تداخل ایجاد کند).

 

 

مطالب مرتبط:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *