از تغذیه تا گوارش طیور

همانطور که میدانید بین تندرستی حیوان و تغذیه و جیره دهی آن ها رابطه نزدیکی برقرار است و نحوه جیره دهی و مدیریت کردن سیستم تغذیه در رشد و نتیجه شما از پرورش صنعتی موثر است.از تغذیه تا گوارش طیور

اگر تغذیه به درستی انجام نگیرد و یا عواملی از قبیل آلودگی و محیط نامناسب مخصوصا در دوران رشد ابتدایی طیور، آن ها را تهدید کند عملکرد خوبی را مشاهده نخواهیم کرد.

 

چگونه به بهترین عملکرد دست پیدا کنیم؟

۱- تمام تلاش خود را برای فراهم کردن محیطی مناسب، تمیز و همچنین تغذیه عالی و به اندازه به کار گیرید.

۲- در صورت مواجه شدن با هرگونه مشکلات گوارشی و آلودگی ها، سریعا اقدامات لازم را در جهت بهبود انجام دهید.از تغذیه تا گوارش طیور

دستگاه گوارش مناسب چه نتیجه ای به همراه دارد؟از تغذیه تا گوارش طیور

۱- اگر جیره سالم و مناسب حیوان استفاده شود، هضم و جذب غذا هم به درستی انجام می شود

۲- مواد غذایی کمتری مورد نیاز خواهد بود

۳- شاهد بوی بد بسیار کمتری خواهیم بود

۴- مقاومت حیوان بیشتر می شود

۵- در برابر بیماری ها، واکنش سریع تر و بهتری خواهد داشت

۶- ضریب تبدیل غذایی بهبود خواهد یافت

نکته: توجه داشته باشید برای اینکه دستگاه گوارش سالم و مناسبی داشته باشید باید از فعالیت روده با خبر باشید و به عملکرد آن نیز کمک کنید.

 

۷ عامل که موجب تهدید دستگاه گوارش می شود؟

۱- مریضی ها و بیماری ها

۲- توکسین ها و سموم

۳- استرس

۴- تغذیه نامناسب

۵- تداخل در سیستم روده

۶- کاهش مصرف خوراک

۷- نوک چینی نادرست

نکته: برخی موانع فیزیکی وجود دارد که به صورت طبیعی از ورود مواد خارجی و مضر به سیستم گردش خون و در واقع رسیدن آن ها به قسمت های دیگر دستگاه گوارش جلوگیری می کند. در صورتی که عوامل محیطی غیر سالم وجود داشته باشد این موانع فیزیکی طبیعی نیز با اختلال مواجه خواهد شد و در مقابله با عوامل بیگانه دچار مشکل می شود.

 

شروع تغذیه

جیره دهی اولیه جوجه بسیار حائز اهمیت است چرا که تاثیر مستقیم بر سوددهی و عملکرد نهایی در پرورش دارد.
تا این اندازه که می توانیم بگوییم جیره دهی صحیح در ۷ روز ابتدایی به دنیا آمدن جوجه در واقع مشخص کننده عملکرد نهایی این سیستم می باشد.

رشد اندام ها و دستگاه گوارش طیور در ۷روز ابتدایی بسیار زیاد است تا حدی که در همین روزهای ابتدایی رشد ۲ الی ۵ برابری جوجه را می توانیم شاهد باشیم.

حال اگر در این زمان که مهم ترین زمان رشد حیوان است سهل انگاری انجام شود و یا تغذیه مناسبی صورت نگیرد، با کاهش رشد نهایی حیوان روبرو خواهیم شد.

جوجه هایی که تازه هچ شده اند نسبت به جوجه های نیمچه بیشتر در معرض مبتلا به بیماری های گوارشی هستند و سیستم ایمنی آن ها هنوز به کاملی شکل نگرفته است، پس می بایست از آن ها مراقبت بیشتری به عمل آید.

لازم است بدانید که پس از هچ اگر تغذیه دیر انجام شود، با کم شدن وزن بورس و طحال نیز مواجه می شویم و نیز جیره دهی هرچه سریع تر نیز باعث مقاومت بیشتر حیوان در مقابل برخی عوامل بیماری زای محیطی می شود.

نکته: جیره دهی و تغذیه حیوان باید حاوی تمامی مواد مورد نیاز و پرانرژی باشد تا رشد و سلامت حیوان تضمین شود.

استفاده از مواد پرانرژی و ضروری در دان، موجب سالم ماندن دائم دستگاه گوارش شده و در مرحله تولید دان، بیماری های موجود در ابتدای پرورش نیز از بین خواهند رفت.

با توجه به پرورش طیور از ۵۰ سال اخیر تا به الان با رشد تکنولوژی و پیشرفت در زمینه تغذیه همراه بوده ایم و این باعث شده است بتوانیم نسبت به گذشته بهتر عمل کنیم و گله های بزرگتری را مدیریت کنیم و نیز به بالاترین حد بهبود و رشد طیور تا به الان برسیم.

 

در استفاده از آنتی بیوتیک ها که با محدودیت های زیادی همراه است، ۲ راهکار وجود دارد تا بتوانیم مصرف آن ها را به حداقل برسانیم:

۱- استفاده مواد جایگزین که نقش مشابه آن ها را بازی می کنند و در بهبود ضریب تبدیل به ما کمک می کنند.

۲- این روش سخت تر بوده و توجه بیشتر به سلامتی و بقای گله با حساسیت بیشتر را به ما پیشنهاد میکند.

 

با در نظر نگرفتن حد و اندازه بهداشتی محیط پرورش طیور، پرندگان در معرض بیماری ها و مریضی های محیطی و غذایی هستند.

در حال حاضر تقریبا در تمام دنیا در خوراک دام و طیور تا حد امکان از آنتی بیوتیک ها استفاده نمی شود و باید تمامی کشورها نظیر آن ها عمل کنند. گرچه هیچ خوراکی به تنهایی به اندازه آنتی بیوتیک ها تاثیر گذار نیستند اما با مدیریت مناسب و استراتژی های غذایی درست و همچنین با بهره گیری از افزونه های طبیعی می توان به سالم ماندن دستگاه گوارش و رشد بالا رسید.

 

 

مطالب مرتبط:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *