استفاده از ذرت در جیره طیور

در مقایسه با سایر غلات موجود و مواد خوراکی انرژی زا که می شناسیم، ذرت به عنوان یک استاندارد شناخته می شود. در جیره هایی که برای طیور در نظر گرفته می شود، بخش عمده ای از انرژی سوخت و ساز به واسطه وجود ذرت تامین می شود. ۲۴۰ میلیون تن از ۶۰۰ میلیون تن ذرت تولیدی در سطح جهان را آمریکا تولید می کند. رتبه بعدی از آن چین با ۱۰۰ میلیون تن تولیدی در سال و رتبه سوم نیز از آن برزیل با ۴۰ میلیون تن درسال است.

ارزش غذایی ذرت به نشاسته موجود در آندوسپرم است که به طور عمده از نوع آمیلوپکتین است و به جوانه آن که بیشترین مقدار روغن ذرت در آن است مرتبط می باشد. اکثر دانه های ذرت ۳ تا ۴ درصد روغن دارند اما حالا ارقام جدید تری در بازار وجود دارند که ۶ تا ۸ درصد می توان از آنها روغن گرفت و به همان میزان هم انرژی بیشتری دارند. این ذرت ها ۲ تا ۳ درصد پروتئین بیشتری هم دارند و در نتیجه حاوی اسید های آمینه بیشتری نیز هستند.

پروتئین اصلی ذرت پرولامین است که ترکیب اسید های آمینه آن برای طیور مناسب نیست. هنگامی که در حال تهیه جیره غذایی برای طیور هستید حواستان باشد تا توازن اسیدهای آمینه آن رعایت شود زیرا در غیر این صورت این امکان وجود دارد که پروتئین پرولامین تا ۶۰ درصد پروتئین جیره طیور را تامین کند.

در بسیاری از کارخانه ها باز ذرت به منظور تولید پودر گلوتن و روغن ذرت استفاده می شود. در آمریکای شمالی ۹۵ درصد تولید ذرت صرف خوراک دام می شود.
این طور به نظر می سد که اگر در جیره ای آردی از ذرت استفاده شود برای پرنده مزایایی خواهد داشت البته اگر اندازه ذرت ها یکنواخت و برابر با ۷ تا ۹ دهم میلی متر باشد. قابلیت هضم ذرت آسیاب شده به صورت خیلی ریز (آردی) و یا خیلی درشت در پرندگان احتمالاً پایین تر است.

از مواردی که هنگام استفاده از ذرت در جیره طیور در نظر گرفته می شود میزان رطوبت آن است که حد مجاز و معینی دارد. به عنوان مثال اگر رطوبت ذرت ۳۰ درصد است،۱۲۲ کیلوگرم از آن باید به جای هر ۱۰۰ کیلوگرم از زرت خشک شده در خشک کن(با رطوبت ۱۵ درصد) مورد استفاده قرار گیرد.

ذرت هایی که در نگه داری آنها از اسید های آلی استفاده می شود رطوبت بالایی دارند و از همین رو بسیاری علاقه مند به مصرف آنها هستند. از آنجایی که این نوع ذرت برای طیور بسیار خوش خوراک است می توان بصورت کنترل شده از آن در جیره طیوراستفاده کرد و از مزایای آن بهره برد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *