نقش مخرب سم آفلاتوکسین در خوراک دام و انسان ها

نقش مخرب سم آفلاتوکسین در خوراک دام و انسان ها

الودگی مواد غذایی به سم آفلاتوکسین که متابولیت ثانویه تولید شده توسط قارچ های رشته ای می باشد، همواره یک مشکل اساسی در مورد ایمنی مواد غذایی مورد استفاده انسان بوده است. در این میان الودگی خوراک مصرفی دام ها به دلیل امکان توانایی انتقال متابولیت های سمی آفلاتوکسین به سبد غذایی انسان، از طریق مصرف محصولات دامی آلوده بایستی مورد توجه قرار گیرد. بهترین راه جهت جلوگیری از آلوده شدن مواد غذایی به این سم جلوگیری از رشد قارچ های تولید کننده افلا توکسین می باشد که غالبل موفقیت آمیز نیست. بنابراین نیاز استفاده از سایر روش ها جهت حذف این سم از محصولات مورد استفاده انسان و دام ضروری به نظر می رسد.

مایکوتوکسین ها مابولیت های ثانویه ایجاد شده توسط قارچ های رشته ای در مواد غذایی و به خصوص محصولات کشاورزی می باشند که باعث ایجاد مشکلاتی برای سلامتی در انسان و سایر حیوانات می گردند. از بین انواع مایکوتوکسین ها، افلاتوکسین ها سمی ترین انها بوده که توسط گونه های قارچ آسپرژیلوس مانند آسپرژیلوس فلاووس و آسپرژیلوس پارازایتیکوس تولید شده و در بدن انسان باعث ایجاد جهش در ساختار ژنی، ناقص الخلقه زایی و ایججاد سرطان به خصوص سرطان کبد می شوند. افلاتوکسین سبب ایجاد مشکلات گوارشی، تنفسی و تولید مثلی در دام ها می گردد.

چهار نوع اصلی آفلاتوکسین شامل AFB1,AFB2,AFG1 و AFG2 می باشند که از مشتقات دیفوروکومارینی بوده و در غلات دانه ها و مغزهای مصرفی توسط انسان و دام ها وجود دارند. از جمله غلاتی که توسط افلاتوکسین ها آلوده می شوند می توان به ذرت،گندم،برنج و جو اشاره کرد.همچنین بادام زمینی نیز از منابع عمده مصرفی توسط انسان و دام ها می باشد که در صورت مناسب بودن شرایط رشد قارچ و تولید سم می تواند توسط قارچ آسپرژیلوس با این مایکوتوکسین آلوده شود. از بین انواع آفلاتوکسین ها، افلاتوکسین B دارای بیشترین سمیت بوده و توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان در گروه ۱ سرطان زایی قرار داده شده است.

حداکثر حد مجاز باقیمانده اعلام شده برای آفلاتوکسین ها توسط اتحادیه اروپا ۲ppb برای AFB1و ۴bbp برای افلاتوکسین کل در مورد مغزها، میوه های خشک شده و غلات مصرفی برای انسان ۰٫۱ است. افلاتوکسین های m1 و m2 به ترتیب مشتقات ۴ هیدروکسی از afb1 و afb2 می باشند که در صورت مصرف خوراک آلوده به افلاتوکسین در بدن حیوانات تولید می گردند و از طریق شیر به دست آمده از این دام ها امکان انتقال آلودگی به زنجیره غذایی انسان وجود دارد. افلاتوکسین m1 توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان در گروه B2 قرار داده شده است و میزان سرطان زایی آن از افلاتوکسین کمتر می باشد. حد اکثر میزان مجاز افلاتوکسین m1 در شیر خام و محصولات لبنی طبق قوانین اتحادیه اروپا ۰٫۰۵ ppb و برای شیر خشک نوزادان برابر با ۰٫۰۲۵ bbp اعلام شده است. استفاده از مواد و روش های مختلفی جهت کاهش میزان خطر وجود افلاتوکسین ها مورد مطالعه قرار گرفته اند که مکانیسم عمل و میزان کارایی آنها با هم متفاوت است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *