کاروتینوئید، مکمل زیبایی طیور

تاریخچه

محققی به نام wackenroder پس از انجام تحقیقات، کاروتینوئید زرده که امروزه مکمل زیبایی طیور محسوب می شود را از گروه هویج ها جدا کرد که بعدها آن را کاروتن می نامیدند. بعدها در سال ۱۸۳۷ محققی به نام برسلیوس کاروتینوئید زرد را از درختانی که در فصل پائیز برگشان زرد می شد، دریافت که به آن زاتوفیل می گویند. در حال حاضر ۷۵۰ مدل کاروتینوئید در رنگ های متفاوت کشف شده است. بازه ی رنگی آن ها بین زرد کم رنگ تا قرمز پررنگ است که وقتی با پروتئین مخلوط می شود به رنگ سبز و آبی در می آید.

 

تاثیر کاروتینوئید در بهبود طیور

کاروتینوئیدها از نظر ویژگی ها از زمان قدیم با رنگ زرده تخم مرغ به گوش همه آشنا بود و گمان می کردند اهمیت بسیاری در رشد جنین و دام دارند و همچنین آن را مکمل زیبایی طیور می نامیدند. حال گونه ی بسیار ویژه ای از آن ها یافت شده که کانتازانتین نام دارد و وقتی در خوراک اضافه می شود باعث زیاد شدن میزان آنتی اکسیدان موجود در تخم شود.

کاروتن ها آن دسته از کاروتینوئیدها هستند که توانایی نگهداری اکسیژن در مولکول را ندارد، برعکس زانتوفیل ها. کاروتن ها سرشار از ویتامین آ هستند در حالی که حداکثر ده درصد کاروتینوئیدها می توانند حاوی ویتامین آ باشند که برای دام و طیور بسیار مفید و حائز اهمیت است. اهمیت کاروتینوئید ها باید مشخص شود. برخی از آن ها در نقش پرو ویتامین ها ظاهر می شوند و برای مشخص شدن اهمیت بقیه گونه ها، باید در ارتقا تفاضل سلول ها، تنظیم عامل رونوشت، رنگ دهی ، مکمل زیبایی طیور و … تاثیر خود را نشان دهد.

 

تاثیر کاروتینوئید در بهبود پر و بال

کاروتینوئید ها می توانند در ساختن بدنی استوار و خوش ظاهر و همچنین سلامت و امنیت طیور موثر باشند (که همان مکمل زیبایی طیور محسوب می شود). محققان گمان میکنند این تاثیر بیشتر در مورد ظیور نر صدق می کند. با این وجود توانسته در خوشگل کردن پرو بال طیور غیر اهلی ماده هم تاثیر داشته باشد.

کاروتینوئیدها تاثیر خود را بر دام ها و طیوری که سالم می باشند (چه نر چه ماده) می گذارد و هرگونه مرضی مانند انگل و مریضی هایی از این قبیل می تواند از تاثیر آن ها بکاهد و حتی تاثیر کاروتینوئید در زیبایی پر و بال را به صفر برساند.

 

نحوه عملکرد کاروتینوئید

با این وجود که ما این ماده را به اندازه کافی نمی شناسیم اما اکثر محققان در این زمینه معتقد اند که کاروتینوئیدها از انتهای روده جذب می شود. و این هنگامی صورت میگیرد که خوراک هضم شده است و در نهایت از طریق رحم دفع می شود.

 

ملطب بعدی درباره تغذیه مناسب طیور می باشد. در اینجا بخوانید (تغذیه مناسب طیور)



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *