رشد یکسان گله

در یک گله جدا از رشد و سیستم غذایی مناسب، برای رسیدن به بهترین عملکرد نیازمند رشد یکسان گله هستیم.

 

گله یکسان چیست؟

به گله ای که بیشتر از ۷۰ درصد مرغ و خروس های آن وزنی نزدیک به ۱۰ درصد وزن میانگین داشته باشد، گله یکسان می گویند.
زمانی که گله یکسان نباشد و به عبارتی به ارقام بالا نزدیک نباشیم، می توانیم با مدیریت بهتر به این ارقام نزدیک شویم و حتی گله ای یکسان بسازیم.

 

ناهمسان بودن رشد جوجه ها

ناهمسان بودن رشد جوجه ها در ساعات ابتدایی جوجه ریزی مشخص می شود.
هیبریدهای مرغ در کمتر از ۶ ساعت به وزن ۲ کیلو و بیشتر می رسند. کاهش و افزایش وزن جوجه ها در هفته اول نسبت به هفته های بعدی بیشتر حائز اهمیت است و حدودا نسبت ۴ به ۱ دارد. برای مثال جوجه ای که در روز اول ۳۵ گرم وزن داشته است بعد از یک هفته بیش از ۱۴۰ کیلو گرم وزن خواهد داشت.

برای توضیح بیشتر اگر در هفته اول %۲۵ از جوجه ها دارای ۴۰ گرم وزن کمتر نسبت به حالت عادی باشند در واقع با نسبت ۳ به ۱ رشد کرده اند. این اختلاف وزن ممکن است در اواخر به بیش از ۲ کیلو گرم هم نیز برسد که از رشد در هفته اول قابل قیاس و اندازه گیری می باشد.

 

چه عواملی در رشد یکسان گله تاثیر دارد؟

۱- ناهمسان بودن رشد در مرغ و خروس

۲- نا همسان بودن رشد جوجه ها

۳- عدم وجود آب کافی برای جوجه ها

۴- تهویه نامناسب

۵- دمای نامناسب

۶- تغذیه نامناسب

۷- تراکم بالا

۸- ضعف در فراهم کردن فضای کافی برای غذا خوری و آب خوری

۹- مرغوبیت دان

۱۰- مریضی ها و بیماری ها

نکته: در میان مواردی که گفته شد، با مدیریت درست و صحیح می توان ۹۰ درصد عوامل را حذف کرد.

 

بررسی این عوامل:

۱- ناهمسان بودن رشد در مرغ و خروس

در حالت عادی در پرورش مرغ و خروس، وزن خروس ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم از مرغ بیشتر می باشد. بدانید که در یک گله یکسان هم امکان اختلاف وزن در میان مرغ و خروس وجود دارد که این خود عاملی برای به هم زدن وزن نرمال گله می باشد.
می توان با جدا سازی مرغ و خروس این اختلاف وزن را به حداقل رساند که در حال حاضر بسیاری با این شیوه در حال پرورش هستند.

۲- نا همسان بودن رشد جوجه ها

مرغ های مادر از جای جای های مختلف به مرغداری ارسال می شوند. از جایی که وزن جوجه های هر مادر با جوجه های مرغ دیگر فرق می کند، تا حد امکان مرغ ها و جوجه های هر منطقه و با هر سن و سال و وزنی را جدا باید پرورش داد و یا از یک مکان تهیه شود.(این اولین و مهم ترین قدم می باشد)

۳- عدم وجود آب کافی برای جوجه ها

اگر در طول جوجه کشی توقف صورت گیرد خود باعث کمبود آب بدن جوجه می شود. همانطور که پیداست ۷۰ درصد وزن بدن حیوان را آب تشکیل می دهد در نتیجه از دست دادن آب برای جوجه تاثیر زیادی دارد.

۴- تهویه نامناسب

بر خلاف اکثر باور ها ، جوجه ها از لحظه تولد نیاز به تهویه مناسب دارند و می توان گفت به دلیل اینکه مجرای تنفسی حساس تری نیز دارند باید شرایط بسیار مناسب تر از همیشه باشد و هوای مرغداری عاری از هرگونه آمونیاک و دیگر گاز های خطر ناک باشد.

۵- دمای نامناسب

پر در جوجه ها به طور غیر یکنواخت رشد می کند و این عامل باعث می شود که جوجه ها اکثر نتوانند دمای بدن خود را کنترل کنند. در نتیجه دمای مناسب بدون نوسان برای جوجه ها تا زمانی که به رشد و اندازه مناسب برسند بسیار حیاطی است. به همین اندازه یکنواختی در پخش کردن جوجه ها در سالن بسیار مهم می باشد و می توان گفت اگر تراکم در برخی نقاط بیشتر و در برخی نقاط کمتر باشد با ضعف مدیریتی شدیدی روبرو هستیم و این عامل خود از عوامل بسیار مهم در رشد ناهمسان جوجه ها می باشد.

۶- تغذیه نامناس

جوجه ها معمولا ذرات درشت را به ذرات ریز ترجیح می دهند که این امر خود تعادل تغذیه ای را به حالت نادرستی تبدیل می کند.همچنین جوجه ها در اوایل رشد و نمو نمی توانند ذرات درشت را بخورند و این خود مشکل بزرگی در بهم زدن تعادل تغذیه ای می باشد که می بایست به آن رسیدگی شود. در جیره دهی و خوراک جوجه ها بخصوص در اوایل

۷- تراکم بالا

پرورش در تراکم کم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست، از طرفی دیگر تراکم بالا خود باعث به هم زدن سیستم تهویه و به وجود آورنده گرما و فشار زیاد است که در عدم یکسان سازی گله دخیل می باشد.

۸- ضعف در فراهم کردن فضای کافی برای غذا خوری و آب خوری

حال اگر در دان و آب خوری نیز تراکم بالا باشد به برخی از جوجه ها بیشتر و به برخی از جوجه ها کمتر تغذیه می رسد.

۹- مرغوبیت دان

تغذیه نامناسب و حتی کم برای اوایل جوجه کشی و رشد آن ها بسیار شرایط را برای یکسان بودن وزن گله سخت می کند. در هفته های اول باید تمرکز و حساسیت بیشتری برای تغذیه جوجه ها لحاظ شود چرا که حساسیت بیش از حد جوجه ها به عوامل محیطی و داخلی و تغذیه ای و همینطور از طرف دیگر کمبود ویتامین ها و مواد لازم برای حیوان می تواند گله را ذره ذره نابود کند.

۱۰- مریضی ها و بیماری ها

جوجه ها در هفته اول با هرگونه بیماری و مریضی که مواجه شوند بسیار خطرناک است. در فضای مرغداری می بایست تا حد امکان نظافت رعایت شود و تا حد امکان محیط آن ها از هرگونه آلودگی و بیماری خطرناک پاکسازی شود.

در ادامه واکسیناسیون نیز عاملی می باشد که باید با دقت انجام شود و در صورت تداخل در سیستم واکسیناسیون با غیر یکسان بودن وزن گله نیز مواجه خواهیم شد.

 

 

مطالب مرتبط:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *