واکسیناسیون طیور با استفاده آب آشامیدنی

واکسیناسیون طیور با آب آشامیدنی
در ارنباط با واکسیناسیون طیور باید گفت که مقدار آنتی بادی های مادر در جوجه هایی که تازه از تخم بیرون آمده اند در حدی است که در ابتدای دوره پرورشی جوجه ها را در برابر بیماریها محافظت می کند. بنابراین به منظور ایجاد ایمنی لازم در طول دوران پرورش و تولید نیاز است تا طیور را در زمان هایی از پیش تعیین شده توسط دامپزشکان با توجه به بیماریهایی که در آن منطقه پرورشی معین میگردد واکسینه شوند. میزان موفقیت واکسیناسیون صورت گرفته بستگی به نوع واکسن و روش اتخاذ شده در واکسیناسیون دارد.

واکسیناسیون بوسیله آب آشامیدنی طیور
یکی از متداول ترین روشهای انجلم واکسیناسیون استفاده از آب آشامیدنی طیور در مرغ داری ها است. مناسب ترین زمان برای تجویز واکسن با استفاده از آب آشامیدنی صبح زود است زیرا میل طیور به آشامیدن در صبح بیشتر است. همچنین دمای هوا در این زمان از روز کمتر از دیگر زمان ها است، مخصوصا در مناطق گرم و خشک.

جهت تجویز واکسن طیور، آب مورد نیاز از طریق زیر محاسبه می گردد:
یک لیتر آب به ازاء هر روز سن جوجه ها برای هر ۱۰۰۰قطعه ویا میزان آب مصرفی روز قبل گله در مدت زمان ۲ ساعت ویا ۲۰ % آب مصرفی در روز گذشته را میتوان در نظر گرفت.
آبی که از آن برای واکسیناسیون طیور استفاده می کنید بایستی عاری از مواد ضد عفونی کننده باشد. PH مناسب آب ۵٫۵-۷٫۵ است. تمیز نمودن خطوط آبخوری از بیوفیلم ورسوبات با استفاده از ترکیبات مناسب باید ۲-۳ روز قبل از اجرای برنامه واکسیناسیون انجام گیرد. جهت رسیدن به نتیجه مطلوب بایستی ئر طول دوره پرورش و تولید، بطور منظم هفته ای یکبار رسوب زدایی انجام دهید. همه ظروف آب خوری، تانکر، میله هم زدن واکسن در آب، آب پاشها و … بایستی از جنس پلاستیک باشند چرا که یون های موجود در آهن به غیر فعال شدن ویروس واکس خواهد انجامید. برای خنثی کردن کلری که در آب وجود دارد و همچنین محافظت از ویروسهای واکسن ۲۰ دقیقه قبل از افزودن واکسن به آب مصرفی به منظور واکسیناسیون ۲٫۵ گرم شیر خشک بی چربی را در هرلیتر آب حل کنید. از پور و قرص های موجود در بازار نیز می توانید استفاده کنید. ۱ تا ۲ ساعت قبل از واکسیناسیون طیور بایستی آب را قطع کنید. می توان مدت تشنگی را به یک ساعت کاهش داد. هنگامی که طیور برای مدت زیادی تشنه باقی بمانند برای مصرف آب به آن هجوم آورده و همین به ریخت و پاش محلول واکسن می انجامد. همچنی جوجه های ضعیف تر از نوشیدن آب واکسینه بی نصیب خواهند ماند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *