کنسانتره را عمیق تر بشناسید

کنسانتره یکی از مکمل های غذایی دام و طیور است که می تواند در رشد و نمو تاثیرات مثبت بسیاری بگذارد و معمولا آماده و عصاره شده برای دام تهیه می شود. این مواد می بایست پروتئین زیاد و فیبر کمی داشته باشد.

کنسانتره از چه موادی تشکیل شده است؟

کنسانتره از مواد زیر تشکیل شده است:

۱- کنجاله (سویا، تخم پنبه و …)
۲- غلات (گندم و جو و …)
۳- مواد معدنی (کلسیم دی فسفات، کلسیم و …)
۴- روغن ها (روغن ذرت و …)
۵- مکمل ها
۶- ویتامین (ویتامین D3، ویتامین E، ویتامین A و B و …)

    •  این مواد پروتئین فراوان دارند و زودهضم می باشند که انرژی و ویتامین های لازم دام را فراهم می کنند.

 

مرغوبیت کنسانتره را چگونه بفهمیم؟

با مراجعه به آزمایشگاه های دامپزشکی معتبر که تایدیه سازمان دام را دارند می توانید کنسانتره را بررسی و آنالیز کرد. در خود دامداری هم اگر تمامی شرایط مساعد باشد و استاندارد ها رعایت شود می توان کنسانتره را مورد بررسی و تحقیق قرار داد.

کنسانتره بیشتر یا کنسانتره بهتر؟

برای بیشتر کردن تولیدات دام، کیفیت کنسانتره و البته متناسب بودن با شرایط جوی و آب و هوایی منطقه بسیار مهم تر است. در برخی از دام ها مانند دام های شیرده، پروتئین مورد نیاز در دوره های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال قبل از دوران شیر دهی و زایمان باید پروتئین بسیار زیادی به دام داده شود که در صورت استفاده از مکمل های قوی و مرغوب، علاوه بر کم درد شدن زایمان، حیوان شیردهی بیشتری خواهد داشت.

میزان و نوع کنسانتره در جیره به چه عواملی بستگی دارد؟

  1. سن حیوان
  2. وزن حیوان
  3. مقدار تولیدات حیوان
  4. فصل
  • در دام های شیرده میزان استفاده از کنسانتره به مقدار شیر تولیدی حیوان بستگی دارد. از آنجایی که کنسانتره نسبت به بقیه مکمل های مشابه گرمای کمتری در بدن ایجاد می کند در فصل تابستان استفاده از آن حتما پیشنهاد می شود.

 

کدام کنسانتره برای کدام دام مناسب است؟

جیره غذایی گوساله ها، تلیسه ها، گاوهای در حال زایمان، گاوهای زایمان کرده، گاوهای نر،گاو شیری با یکدیگر متفاوت است. مقدار پروتئین و انرژی متناسب با نیاز حیوان تامین می شود. به طور مثال گاو شیرده نسبت به بقیه بیشترین پروتئین را نیاز دارد.

عمر کنسانتره به چه فاکتورهایی بستگی دارد؟

در شرایط نرمال عمر مفید کنسانتره با توجه به نوع آن حدودا ۲ ماه می باشد. عواملی از جمله مقدار رطوبت انبار، مقدار پروتئین موجود در کنسانتره و انرژی کنسانتره در عمر آن تاثیر دارد.

فواید کنسانتره شیری

  1. فراهم کردن انرژی مورد نیاز دام با هزینه کم
  2. افزایش شیردهی و چربی شیر
  3. افزایش عمر دام

 

فواید کنسانتره پرواری

  1. فراهم کردن انرژی مورد نیاز دام با هزینه کم
  2. افزایش روز به روز وزن حیوان
  3. افزایش میزان گوشت دربدن حیوان
  4. کاهش دوره پرواری

 

نکاتی که باید درباره کنسانتره بدانید

  • کنسانتره یک مکمل استاندارد می باشد. از افزودن مواد و مکمل های دیگر به آن پرهیز کنید. از آنجا که ۷۵درصد از هزینه های دامدار ی برای خوراک حیوانات می باشد و مقدار انرژی و پروتئین کنسانتره ها اندازه گیری شده است در صورت اضافه کردن مواد دیگر بالانس غذایی و رشد حیوان خراب می شود.
  • نوع کنسانتره را نباید عوض کنید. با توجه به اینکه باکتری ها و میکروب های ریز زیادی در معده حیوان وجود دارد اگر نوع کنسانتره را عوض کنید میکروارگانیسم های جدیدی وارد بدن می شود که جایگزین میکروارگانسم های قبلی می شود و این تغییر یک تا سه هفته طول می کشد تا بتواند با بدن حیوان خو بگیرد که خود باعث به هم زدن سیستم سلامت حیوان می شود.
  • بدون آشنایی و داشتن اطلاعات کنسانتره را خریداری نکنید. چرا که کنسانتره های نامرغوب بسیاری در بازار موجود می باشد.

 

مطالب مرتبط:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *