نحوه فراهم کردن خوراک برای انواع مختلف دام ها

همگی دام ها به منظور تولید بهتر و بیشتر بایستی به میزان لازم پروتئین مصرف کنند. البته دام ها مختلف نیازمند مصرف میزان متفاوتی از مواد غذایی هستند.

الف) گاوهای شیرده:
گاوها شیرده به پروتئین زیادی برای تولید شیر نیاز دارند و از این رو خوراکشان بایستی حاوی مقادیر قابل توجهی از پروتئین باشد. مخلوطی از علوفه هایی مثل یونجه خشک شده و کنسانتره دام که انرژی کافی را تامین می کند، مناسب است.
برای یک گاو شیرده که روزانه ۱۲ کیلوگرم شیر می دهد و ۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد، ۱۰ کیلوگرم ماده غذایی خشک مورد نیاز است که دو کیلوگرم آن باید کنسانتره باشد.
در ابتدای دوره شیرواری چون دام وزن زیادی را از دست داده و اشتهای کمتری دارد، باید از علوفه های مرغوب و کنسانتره خوب استفاده کرد. به علاوه از دادن علوفه هایی مانند کاه و سبوس برنج باید خودداری شود.

ب) گاوهای آبستن:
در پایان دوره شیرواری،سه ماهه قبل از زایمان، از میزان کنسانتره دامی و علوفه های مرغوب بکاهید. می توانید به جای آن از خوراک های کم ارزش تر استفاده کنید. حتی می توان به طور کامل از علوفه استفاده کرد و دیگر از از کنسانتره استفاده نکرد. اضافه کردن مواد آردی به خوراک گاوهای خشک باعث چاق تر شدن آنها و همچنین سخت تر شدن زایمان خواهد شد.
در دو هفته مانده به زایمان به تدریج به خوراک دام کنسانتره اضافه کنید. استفاده از علوفه های مرغوب مثل یونجه نیز توصیه می شود.

ج) گاوهای پرواری
ـ ۳ ماهه اول: استخوان و اندام گوساله در این دوره رشد می کند. بنابراین به پروتئین زیادی نیاز دارند. علوفه هایی مانند یونجه برای این دوره بسیار مناسب هستند. می توانید از کنجاله پنبه در مخلوط کنسانتره استفاده کنید. همچنین استفاده از کربنات کلسیم یا پودر آهک و خوراک های کلسیم دار ضروری است.
در این دوره شاهد اضافه وزن روزانه دام ها خواهید بود، با هزینه ای کمتر ولی سرعت بیشتر.
-۳ ماهه دوم: رشد ابتدایی گوساله ها دراین دوره تکمیل شده است. بنابراین اندام و استخوان ها رشد کمتری دارند. د راین دوره استفاده از خوراک های پر انرژی و علوفه های مرغوب اهمیت زیادی دارند. ، تفاله چغندر قند، آرد جو ، ملاس و مقادیری کاه و یونجه برای این دوره مناسب هستند. برای زیاد شدن وزن دام ها در این دوره بایستی هزینه بیشتری کرد. لازم به ذکر است ۷۰ درصد از خوراک دام در این دوره بایستی از کنسانتره دامی تشکیل شود.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *