از تعریف تا کاربرد بنتونیت فرآوری شده محصول ( توس بایندر – پلت پلاس )

 

از تعریف تا کاربرد بنتونیت فرآوری شده محصول ( توس بایندر – پلت پلاس )

بنتونیت نوعی کانی به دست آمده از معادن آتشفشانی می باشد که در بافت خود، سوراخ هایی دارد. این سوراخ ها باعث جذب راحت آب می شود.بنتونیت خاک رس نیز نوعی بنتونیت موجود و فراوان است که دانه ها و منافذ ریز بسیاری دارد که حدود ۸۵-۸۷ درصد مونت موریلونیت دارد و بقیه اجزای آن را عناصر دیگر از جمله کلسیم و سدیم و … تشکیل می دهد.

مونت مورینوت چیست؟ در اینجا بخوانید

بنتونیت خاک رس می تواند به عنوان یک لایه پوششی و محافظ استفاده شود که در صنایعی مانند رنگ و لاستیک و سرامیک و … مورد استفاده قرار می گیرد. با تغییراتی در ساختار بنتونیت می توان آن را فعال کرده و برای چاه های ارت و همینطور چاه های نفت و گاز استفاده کرد.

 

انواع بنتونیت

به طور معمول بنتونیت را بر اساس فراوانی عناصر موجود در آن به دو دسته سدیمی و کلسیمی تقسیم می کنند.

بنتونیت سدیمی یا سدیک

فرمول ملکولی: Al2H2Na2O13Si4

این نوع بنتونیت قدرت زیادی در جذب آب دارد که تا چندین برابر متورم شده و آب را در خود نگه می دارد. این بنتونیت ارزان می باشد و در موارد مصرف خود بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. در روند کار خود هیچ آلودگی تولید نمیکند. در ساختمان سازی، بتن سازی، حفاری و … بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

 

بنتونیت کلسیمی

فرمول ملکولی: Ca(Al,Mg)6(Si4010)3(OH)6-nH20

این نوع بنتونیت نسبت به مدل سدیمی قدرت جذب بالایی نداشته اما ویژگی هایی دارد که آن را متمایز و با اهمیت کرده است. از جمله ویژگی های آن قدرت جذب بسیار زیاد یون و سم می باشد. از جمله موارد استفاده زیاد بنتونیت کلسیمی در تغذیه دام و طیور می باشد که می تواند در هضم غذا و تنظیم گوارش حیوانات کمک کند و همینطور کلسیم مورد نیاز بدن حیوانات را مهیا سازد. همچنین در موارد بهداشتی و درمانی از این نوع بنتونیت بهره زیادی گرفته می شود.

 

۷ مورد از بیشترین موارد استفاده بنتونیت

 

استفاده از بنتونیت در حفاری

در استخراج نفت و گاز کاربردهای بسیاری دارد مانند: خنک کردن مته های حفاری که خود موجب افزایش طول عمر ابزار آلات حفاری می شود، ایجاد تورم در چاه های حفاری، تقویت دیواره چاه، جلوگیری از ریزش چاه، کمک در انتقال اضافات حفاری به سطح و آسان نمودن حذف ناخالصی های آن و …

 

استفاده از بنتونیت در چاه ها

کم کردن مقاومت زمین در مقابل جریان های برق( قطعات الکترود را در ژل های حاوی بنتونیت قرار می دهند تا مقاومت را به کمتر از ۳ اهم برساند)، کاهش هزینه های چاه که البته با مقاومت و دوام بالا همراه است.
“در اینجا” درباره نقش بنتونیت در تغذیه دام و طیور بیشتر بدانید.

جذب آب، جذب سموم، مقابله با قارچ ها و آفلاتوکسین های موجود در جیره غذایی حیوانات، قابلیت خشک نگه داشتن خوراک دام و طیور، کاهش فعالیت باکتری ها در جیره غذایی طیور، کمک به سیستم گوارش دام و طیور با تسریع در هضم غذا.

 

استفاده از بنتونیت در کشاورزی

به دلیل عناصر با اهمیت و مغذی بسیاری که دارد موجب جذب بهتر مواد مغذی توسط گیاهان شود، جذب آب بسیار بالا که موجب حفظ آب در خاک می شود مخصوصا در مناطق گرم و خشک(آب را در خود نگه می دارد و ذره ذره آن را آزاد می کند و بدین صورت موجب آبرسانی بسیار کاربردی برای خاک می شود)، افزایش حاصل خیزی خاک(با افزایش ازت و کربن موجود در خاک).

 

استفاده از بنتونیت در صنعت آهن و فلزات

گلوله کردن هرچه بهتر کنسانتره های آهن با توجه به خاصیت چسبندگی زیادی که دارد، استفاده در ساختن چسب ماسه در ریخته گری که البته بیشتر از نوع بنتونیت سدیمی استفاده می کنند.

 

استفاده از بنتونیت در بستر حیوانات

خشک نگه داشتن بستر حیوانات از جمله گربه و دیگر حیونات خانگی، جلوگیری از منتشر شدن بوی بد ناشی از مدفوع حیوانات، جلوگیری از فعالیت های قارچ، قابلیت گندزدایی.

 

استفاده از بنتونیت به عنوان شوینده

در گذشته از بنتونیت در ساخت شامپو ها و شوینده های موی سر استفاده می کرده اند. بنتونیت دارای خاصیت پاک کنندگی نیز دارد. از دیگر خواص مفید آن می توان یون رسانی به مو، نرم کنندگی مو، حالت دهندگی مو و … را نام برد.

مطالب مرتبط:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *