تغذیه مناسب طیور، عامل رشد و سلامت بهتر

از آنجا که رشد اولیه جوجه های جوان بسیار حائز اهمیت است، می بایست بهترین برنامه را برای تغذیه مناسب طیور در نظر بگیریم. در اول یکی از عواملی که باعث بهبود رشد اولیه می شود این است مقداری زودتر از موعود وعده غذایی جوجه ها را بدهیم. این کار همچنین در هضم غذا و جذب بهتر مواد خوراکی مثبت عمل می کند.
در اصل تغذیه اولیه جوجه از زمانی شروع می شود که جوجه داخل تخم می باشد و این تغذیه توسط مرغ مادر انجام می شود و کیفیت تغذیه به مسائلی مانند سن مرغ و تغذیه مرغ بستگی دارد.

مثلا اگر در تغذیه مرغ مادر آنتی اکسیدان وجود داشته باشد در رشد تخم،زردی تخم مرغ و انتقال مواد تاثیر گذار در رشد به تخم هم تاثیر مثبت دارد و وجود این ماده در تغذیه بسیار حائز اهمیت می باشد.

از دیگر عوامل تاثیرگذار در رشد اولیه جوجه استفاده از موادی همچون امگا۳ و دیگر اسیدهای چرب مفید در تغذیه مادر می باشد زیرا که باعث می شود جنین با انرژی بیشتری رشد کند.
بهبود جوجه های یک روزه و ایستادگی آن ها در مقابل بیماری ها نیز از جمله مواردی است که به روند تغذیه مادر مرتبط می باشد.

خوراک دهی داخل تخم

در سال ۲۰۰۰ تحقیقات در زمینه مکمل های مناسب برای جنین انجام شد و تاکید بسیاری بر اینکه در این دوران جوجه بیشتر از همیشه به انرژی و مواد مفید دارد، داشته است. تحقیقات دیگری بر این باور است که با انتقال actigen به درون دیواره ی جنین، جوجه کشی با بهبود همراه است برخی از نتایج این تحقیقات: تزریق ۵ میلی مولار باعث افزایش جوجه کشی از ۸۲% به ۹۷% شده است.

 

مانان الیگوساکارید، مکمل مفید در تغذیه مناسب طیور

بدبختانه سیستم دفاعی بدن مادر همیشه به اندازه ای که باید باشد نیست زیرا که مکمل های غذایی اضافه ای از جمله actigen بر سیستم دفاعی آن ها تاثیر منفی می گذارد و این ضعف به تخم مرغ ها نیز سرایت می کند. از همین رو برای رشد بهتر جوجه ها و جنین در خوراک دهی جوجه ها از مکمل هایی استفاده می شود که در آن ها مانان الیگوساکارید فعال با اتصال به باکتری های موجود در روده، سیستم دفاعی را فعال می کند و موجب عملکرد بهتر آن و در نهایت موجب بهبود رشد جوجه و جنین می شود.

 

تاثیر واکسناسیون در تغذیه مناسب طیور

برای سالم ماندن طیور بخصوص جوجه های جوان واکسناسیون بسیار مهم است اما آیا به تنهایی قادر به نگه داری از طیور در مقابل بیماری ها می باشد؟ در کنار واکسناسیون سیستم دفاعی بدن طیور نیز به همان اندازه در مقابله با بیماری ها موثر در تغذیه مناسب طیور است. سیستم دفاعی مناسب عامل اصلی جذب واکسن دریافت شده می باشد.

با توجه به مطالعات انجام شده درباره تغذیه مناسب طیور یک سیستم دفاعی خوب در طیور جوان می تواند به واکسن بورس (برای بیماری های عفونی) واکنش نشان داده و آنتی بادی طیوری که مرغ مادر مکمل مناسب داشته اند را به ۶۵۹ و طیوری که مرغ مادر مکمل ناسب را نداشته اند به ۹۶۹ برساند. این روند سیستم دفاعی برای طیور می تواند رشد مناسب آن ها را ضمانت کند. برخی از آزمایشات انجام شده بر روی جوجه های ۱۲ روزه نشان داده است، طیوری که actigen دریافت کرده اند وزن مناسب تر و همچنین یکدست تری داشته اند.

 

تاثیر محیط در تغذیه مناسب طیور

جوجه هایی که تازه از تخم در آمده اند، استرس های محیطی را در پیش رو دارند که این استرس در مدت زمان جابجایی آن ها بسیار زیاد است. برخی محققین معتقداند با بهره گیری از دگزامتازون می توان میزان استرس را به حداقل رساند اما این کار باعث می شود در وزن طیور تاثیر منفی بگذارد و باعث کاهش وزن و رشد طیور شود.

 

مطلب بعدی درباره هضم غذا در طیور می باشد. در اینجا بخوانید (هضم غذا در طیور)



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *