نقش بنتونیت در تغذیه دام و طیور (بخش دوم)

از بنتونیت در تغذیه دام و طیور به دلایل مختلفی استفاده می شود که از عوامل مهم آن جلوگیری از بیماری های خوراک دام و طیور می باشد. بیماریها می توانند از خوراکی مانند قارچ های سمی باشد. در تغذیه دام و طیور از موادی استفاده می شود که حاوی مواد مغذی می باشد. این مواد مغذی در قارچ ها و کپک ها نیز می تواند وجود داشته باشد که البته استفاده از آن ها نیازمند علم می باشد در غیر این صورت ذخیره کردن خوراک دام و طیور می تواند با مریضی ها و مواد مضر بسیاری همراه شود و شما از آن بی اطلاع باشید.

در صورت داشتن علم از تولید تا جیره دهی، نمی توان از همه مریضی ها همزمان جلوگیری کرد اما می توان تا حد امکان از آن پیشگیری نمود.

در بنتونیت های سدیمی و کلسیم دار مواد مغذی مفیدی وجود دارد که باعث جذب مواد مفید و جلوگیری از بیماری ها می شود. همچنین با تاثیر عواملی مانند بالا بردن جذب پروتئین، دفع افلاتوکسین ها و غیره می توانند باعث رشد دام و طیور شود.به طور کلی زمانی که ۴ درصد از خوراک دام و طیور بنتونیت باشد، رشد و بهبود دستگاه گوارش دام و طیور را شاهد هستیم و بنتونیت همچنین با جابجایی بار الکتریکی باعث دور شدن باکتری ها در جیره غذایی می شود.

بنتونیت سدیم دار

همانطور که از اسم آن مشخص است این بنتونیت دارای مقدار زیادی سدیم است. سدیم موجود در این بنتونیت می تواند با جذب آب باعث شود خوراک تا ۱۵ برابر حجم بگیرد. بنتونیت سدیم دار به عنوان مواد اولیه، اتصال دهنده ها، سوسپانسیون و دیگر حوزه ها مانند مصالح ساختمانی نیز مورد استفاده قرا گیرد.از این نوع بنتونیت می توان در مقابله با بیماری استفاده کرد و نسبت به مدل کلسیم دار منجر به حجم بیشتری می شود که یک مزیت فوق العاده محسوب می شود.

بنتونیت سدیمی یکی از کم هزینه ترین و البته تاثیرگذارترین ماود تخلخل خاک ها می باشد.

از کاربردهای دیگر بنتونیت سدیم دار می توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- جلوگیری از ورود آب: به این گونه که از آن به عنوان مصالح بین کاشی های مورد استفاده در استخر ها و درز ها استفاده می شود. استفاده در لوله کشی های فاضلاب ها، مکان های نگه داری آشغال ها و …

۲- ربایش مناسب: ربایش این ماده باعث شده بتوان از آن در گل حفاری، چاه های نفت و گاز استفاده کرد.

۳- بی خطر بودن: با توجه به اینکه این ماده فاقد هرگوهه سموم و مواد شیمیایی است در صنایع آن را ماده ای مفید و بی خطر می دانند که البته در خوراک دام و طیور هم به این منظور از آن استفاده می شود.

۴- جلوگیری از خراب شدن سنگ ها.

تهیه انواع بنتونیت با کیفیت را از شرکت توس ارت خاوران بخواهید.

بنتونیت کلسیم دار

بنتونیت در واقع از کانی های موجود در زمین به دست می آید و با دقت در این موضوع که در چه مکانی و در چه شرایط محیطی به وجود آمده اند، موادی در تعامل با آن بوده که به طور کلی سه دسته بنتونیت سدیم دار، کلسیم دار و پتاسیمی را تشکیل می دهد که هر یک دارای ویژگی ها و خصوصیات منحصر به خود می باشد.از خصوصیات بارز بنتونیت کلسیم دار، ربایش بسیار بالای یون های محلولی از جمله روغن و چربی می باشد. این باعث شده در مواد شوینده از این نوع بنتونیت استفاده های ماشین آلاتی و طبیعی بسیاری شود.

از ویژگی های مشترک این نوع بنتونیت و مدل سدیم دار، ربایش بالای آب می باشد. و البته از ویژگی های منحصر به فرد این نوع بنتونیت این است که می توان آن را به بنتونیت سدیم دار تبدیل کرد. به همین علت می بایست به این بنتونیت مقدار ۵ تا ۱۰ درصد نمک سدیم دار اضافه کرد و پس از گذشت زمان یون ها مبادله می شوند.

در واقع بنتونیت کلسیم دار یون های سدیمی و کلسیمی را داراست اما میزان یون های کلسیم آن بیشتر است. بنتونیت کلسیمی کاملا بدون بو می باشد و همچنین بی مزه. pH آن تقریبا ۸ تا ۱۰ می باشد که حالت جیوه مانند به خود می گیرد.

مواد تشکیل دهنده این بنتونیت خاک رس می باشد که ساختار بسیار نرمی دارد.این بنتونیت را به اسم بنتونیت زنده نیز میشناسند و مانند بنتونیت سدیم دار دارای خواص ویژه در زمینه ساختمان، مصالح، مواد شوینده، محل های نگه داری حیوانات (به دلیل نرمی و خواص زیاد آن)، فیلتر ها و .. می باشد.

جالب است بدانید به دلیل جذب خوب در سموم در ماسک های پوست و داروسازی نیز استفاده می شود. این ماده در برخورد با آب باعث نرم شوندگی می شود که در شستن مو هم می توان از آن استفاده کرد.

تفاوت های بنتونیت سدیم دارو کلسیم دار از نظر شکل، فرم و خصوصیات

در ابتدا می خواهیم با یک بررسی کلی شروع کنیم. بنتونیت در واقع خاک رس واقع در معدن های یونیزه می باشد که دارای کلسیم، منیزیم، آلومینیوم، پتاسیم و … در ساختار خود هستند و هر کدام از این مواد خصوصیات متفاوتی را در بنتونیت به وجود می آورند که در هر نوع بنتونیت همان ماده یا عنصری که مقدار آن از بقیه باشد به همان نوع نام گذاری می شود. بدین گونه که اگر یون های موجود در بنتونیت بیشتر از نوع سدیم باشد آن بنتونیت را سدیم دار یا سدیک می گویند.

تفاوت بنتونیت کلسیم دار و سدیم دار از نظر شکل و فرم

با این وجود که بنتونیت جزو ماده های رایج در خاک رس می باشد، اما مقدار آن در پوسته زمین یافت نمی شود و معمولا شاهد کلسیم و سدیم در بافت خاک هستیم. وجود یون های آهن دار باعث تغییرات غیر طبیعی در ساختار فیزیکی خاک نمی شود اما تغییرات شیمیایی خاک باعث تغییرات غیر طبیعی در ساختار فیزیکی خاک می شود. به عنوان مثال بنتونیت سدیم دار، رسانای بیشتری از مدل کلسیم دار دارد. در مقابل بنتونیت کلسیم دار نسبت به سدیم دار قابلیت بیشتری در ربایش یون ها و جذب سموم دارد. درباره جذب آب و حجم پذیری هم، توانایی سدیم دارها بیشتر است.

تفاوت بنتونیت کلسیم دار و سدیم دار از نظر خصوصیات

خاصیت اصلی این دو، ربایش آن ها می باشد. بنتونیت سدیم دار دارای ربایش بسیار بالا و توانایی حجم دهی است و همین امر باعث شده است در مکان های خیس و یا مرطوب مانند حفر چاه نفت آب و …، مسیر دهی، جلوگیری از ورود آبی به دیوار ها و درز ها از آن بسیار استفاده شود.

از خصوصیات بارز کلسیم دارها می توان به جذب فوق العاده سموم که از آن می توان در داروسازی و پوست استفاده کرد و همچنین خاصیت مبارزه با آفلاکتوکسین های موجود در مکان های نگهداری غذای دام و طیور اشاره کرد.

از دیگر خصوصیات کلسیم دارها وجود مقدار زیاد خود کلسیم می باشد که می توان باعث تقویت و تاثیرگذاری بسیار مناسب در خاک کشاورزی شود. بنتونیت کلسیم دار مکمل مناسب خوراک دام و طیور نیز می باشد که بسیاری از مواد مورد نیاز جیره دام و طیور را تأمین می کند.

 

این مطلب شامل دو بخش است. “بخش اول را می توانید دراینجا بخوانید”



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *