کاربرد پلت بایندر در تغذیه حیوانات

اخیرا استفاده از تغذیه به صورت پلت برای دام، طیور و همچنین آبزیان بسیار زیاد شده است. اما چرا؟

ده مورد از دلایل استفاده از پلت:

۱- باعث رشد بهتر و هضم منظم تر می شود که در نهایت از زمان پرورش می کاهد

۲- همه حیوانات یکدست و مرتب با یکدیگر رشد می کنند چرا که تغذیه به صورت پلت با یکنواختی و یکسانی همراه است.

۳- کم شدن مرگ و میر و جلوگیری از هدر رفتن غذا

۴- در صورتی که حیوان به دلیل عوامل محیطی احساس ترس یا خطر کند، تغذیه به صورت پلت می تواند از ناآرامی حیوان بکاهد.

۵- غذاهایی مانند جو باعث افزایش حجم و ایجاد فضاهای خالی می شود که حیوان نمی تواند از مواد مغذی به خوبی بهره ببرد که با پلت شدن غذا متراکم شده و حیوان استفاده لازم را از مواد مغذی می برد

۶- خوش طعم و رنگ شدن غذا

۷- با پلت شدن تغذیه، فضای کمتری برای نگهداری لازم داریم

۸- جلوگیری از تجمع باکتری ها در غذا

۹- مقابله با عوامل ضدتغذیه ای

۱۰- کاهش فعالیت فیزیکی حیوان در هنگام خوردن غذا در مقایسه با تغذیه آردی که در نتیجه فضای کمتری را برای جیره خوری اشغال می کند

آیا پلت بایندر همیشه مفید است؟

تهیه تغذیه به صورت پلت زمانی مفید است که کیفیت و قوت جیره بالا باشد زیرا که در جابجایی خورد و پودر نشود. در زمان جابجایی و در زمان نگه داری تغذیه پلت شده ممکن است بر اثر فشار و ضربه و … پلت ها خورد شوند و علاوه بر مفید نبودن باعث ضرر شود. به همین دلیل حتما برای براورد کیفیت پلت در مقابل اینگونه تهدید ها از شیوه های مختلف و معتبر سنجش کیفیت پلت انجام می شود.
یکی از شیوه های سنجش کیفیت معتبر، شاخص PDI است که شاخص سختی پلت نام دارد. این شاخص برای ارزیابی پایداری پلت در مقابل ضربه و فشار می باشد. ای شاخص را با دستگاهی به نام هولمن مشخص می کنند.

در این روش مقاومت پلت با فشار مورد سنجش قرار می گیرد که با دستگاهی به نام کال آن را اندازه گیری می کنند. البته ممکن است نتایجی که از دستگاه کال و اندازه گیرزی مقاومت به دست آید با نتایج به دست آمده از دستگاه هولمن و اندازه گیری پایداری یکسان نباشد.

برای نرم شدن جیره پلت شده می توان از ماده ای به نام ملاس استفاده کرد. پس از چک کردن و بررسی های لازم و استفاده از مکمل های مناسب برای نرم شدن جیره ممکن است پایداری زیادی داشته باشد اما استحکام زیادی نه. در هر صورت باید در نظر داشت که هستی و چیستی پلت شکسته شدن می باشد.

علاوه بر آن پس از انجام آزمایشات، نتایج به دست آمده را مرود بررسی و تفسیر قرار داد زیرا نتایج بیشتر از جنس کیفی است و به نحوه کارو دقت کسی که آزمایش را انجام می دهد نیز دارد. این مطلب را هم مدنظر داشته باشید که مقاومت پلت به موادی که جیره را تشکیل می دهد، نوع پلت چسبنده، روش ساخت پلت و مورد توجه تر از همه این ها به کاربرد پلت بستگی دارد.
نکته: در هنگام نمونه گیری از پلت توجه زیادی داشته باشید زیرا که پلت رو با پلت زیر می تواند توافت زیادی داشته باشد.

برای افزایش کیفیت پلت چه باید کرد؟

با استقبال روز افزون استفاده از تغذیه به صورت پلت، محققین در پی پیدا کردن راه هایی برای افزایش مقاومت پلت هستند. زمانی که کیفیت برای پلت و نوع کاربرد ما مهم می باشد باید هر کدام از مواد خوراکی که در پلت سازی لازم داریم مورد بررسی قرار گیرد. مواد قبل از اضافه شدن بررسی می شوند و به آن ها امتیاز داده می شود. اگر در جیره کمتر از ۰٫۱ گندم استفاده شود و یا به عبارت دیگر دیگر جیره مملو از ذرت و سویا باشد، اضافه کردن سایر مواد پلت بایندر مورد نیاز برای بالا بردن کیفیت پلت واجب است.

بسیاری از کارخانه های خوراک دام از انواع پلت بایندر برای بالا بردن میزان مقاومت پلت استفاده می کنند. معمولا از پلت بایندر هایی که دارای مواد معدنی بسیاری از جمله بنتونیت و آلومینیوم هستند استفاده می شود.

 

مطالب مرتبط:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *